VÅRA STÖRSTA HÖGTIDER

Vi firar svenska traditioner tillsammans med Voksenåsen och Svenska Margaretakyrkan

VALBORG

​

I över 200 år har studenterna i Lund och Uppsala samlats runt en eld – majbrasan – kvällen före 1 maj. Klädda i sina vita studentmössor firar studenterna vårens ankomst med körsång och majbrasa. Man är färdig med gymnasiet och har bestått examen. Som tradition och som en hyllning till våren tar man i framtiden på sig den vita studentmössan på Valborgsmässoafton.

​

Den svenska traditionen kom till Sverige med invandrande tyskar. Majelden härstammar från Nordtyskland. Norge har ingen motsvarighet till Valborgsmässoafton.

Den heliga Valborgs dag

Och vem var då Valborg? Jo, en engelsk kungadotter, som på 700 – talet utvandrade till Tyskland och där blev abbedissa. 1 maj förklarades hon till helgon. Det är bakgrunden till att den heliga Valborg i Sverige sammankopplas med vårens fest runt aftonen 30 april, Valborgsmässoafton.

Bålet har äldre vanor

Det är en gammal sed både i Sverige och i  många andra länder att tända bål ute i det fria någon kväll under våren. I Sverige sker det 30 april, Valborgsmässoafton.

De lärde tvistar om det gjordes för att skrämma bort rovdjur när kor och får, (kuer og sauer) släpptes ut på bete eller man gjorde det i något övernaturligt, magiskt syfte för man ville skydda sig mot häxor, som den här natten samlades för djävulsdyrkan.

Guldbergs Akademiske Kor

Norsk- Svensk Forening har sedan många år följt den svenska  traditionen och engagerat manskören Guldbergs Akademiska Kor för en konsert med bl a  svenska välkända vårsånger. Vi tänder maj- brasa, en person har fått äran att hålla talet till våren och vi utbringar en skål för vår svenska kung som fyller år denna dag. Vi sjunger allsång tillsammans med koret, naturligtvis Vintern rasat ut bland våra fjällar, visan heter Längtan till landet med musik av O. Lindblad och text av H. Sätherberg.

Tradition på Voksenåsen

Många medlemmar övernattar på Voksenåsen. Den natten sover man på svensk mark. Voksenåsen är Norges nationalgåva till Sverige, som tack för hjälpen under andra världskriget.

​

Ta med dina vänner till en svensk Valborgsmässoafton på Voksenåsen. Hjärtligt välkommen!

valborg.jpg
Guldbergs Akademiske Kor.jpg
20180430_181553_edited.jpg
midsommar.jpg
P9540979_midsommar_12__Foto_Björn_Lindah
P9540873_midsommar_6__Foto_Björn_Lindahl

MIDSOMMAR

I det gamla bondesamhället firades midsommar som en markering för sommaren och växtligheten. Man majade sina hus och redskap och band gärna en blomsterkrans till hårprydnad. Betydelsen som den största svenska festtraditionen har den fått på 1900-talet. Barn i alla åldrar tillsammans med vuxna glädjer sig åt en tradition, som man som vuxen minns från barnsben. I Sverige är den svenska midsommarfesten det närmaste man kan komma en norsk 17 maj stämning.

Maja en midsommarstång

Midsommarstång kallas också majstång. Att maja betyder i första hand att klä med löv, dekorera med kvistar, blommor och grönt. Det kommer från det tyska ordet «maien.» Men ordet maj och maien kommer också från månaden maj, som har fått sitt namn efter den romerska gudinnan Maia, vegetationens gudinna, som man offrade till den 1 maj.

​

Majstång eller i Sverige midsommarstång i olika varianter kan spåras genom seklerna till Frankrike och Tyskland med rötter helt tillbaka till det gamla Rom. Det var tyskarna som förde traditionen till Sverige, kanske redan på 1400-talet. Om man dekorerar en majstång i Sverige i maj, skulle det bli en underlig majstång. Här ligger ju frosten kvar till mitten av maj. Därför blev traditionen att maja eller löva en majstång flyttat till juni, en tid då det finns mer löv och blommor i Sverige.

Midsommar på Voksenåsen

Midsommarstången är centralt placerad för ringdans och lekar för barn och vuxna. Fiol och dragspelsmusik hör midsommar till. Vi binder blomsterkransar och njuter sommaren på toppen av Oslo.

Midsommarmaten och snapsvisor

Det svenska smörgåsbordet innehåller bl a inlagd sill i flera varianter, färsk dillkokt potatis, gräddfil, hackad gräslök och kallt smör. Helt säkert serveras snaps, en eller flera. Många delikatesser ingår i smörgåsbordet. Måltiden avbrytes med jämna mellanrum av en eller annan snapsvisa. Svenskarna tycker om att sjunga snapsvisor och har många att välja på. Till efterätt serveras gärna säsongens första svenska jordgubbar med vispgrädde.

​

Ta med dina vänner till en svensk midsommarafton på Voksenåsen.

Hjärtligt välkommen!