DETTA HÄNDER I FÖRENINGEN

Programmet erbjuder allt från kultur- och mattraditioner, möten med kända profiler inom musik, litteratur, film och teater, föredrag med aktuellt tema, utställningar, utflykter och kulturresor. Här hittar du något för alla åldrar.

Torsdag 11 april, kl. 18-20.30

Årsmöte och bildföredrag om luftiga äventyr med ballongfararen Mikael Klingberg.

Årsmötet kommer som vanligt att behandla årsrapport, räkenskap, och val av styrelsemedlemmar. När detta är avklarat kommer vår tidigare ordförande, luftballongkapten Mikael Klingberg att hålla ett bildföredrag. Han ska visa bilder och berätta om luftiga äventyr, om Oslo från ovan, märkliga landningar och andra spännande upplevelser. Han gav ut boken "Ballonger og luftskip over Norge" förra året.

Mötet hålls i svenska Margaretakyrkans läsesal (egen ingång från Grubbegatan). Enkel servering erbjuds. Mötet är gratis.

Anmälan sändes till post@norsksvenskforening.com senast 8 april

Dokumenter til årsmötet

Rapport för 2023

Räkenskap och revisors kommmentar

Måndag 11 mars kl. 17-19

"Konstnärligt samarbete över gränserna – om Gustav Vigelands förhållande till Sverige och sina svenska mecenater". Spännande föredrag med Richard Klingspor.

Gustav Vigeland fick under hela sin karriär betydande stöd från svenska vänner och mecenater. Richard Klingspor, Osloguide, Vigelandkännare och uppskattad föreläsare, kommer att tala om några av de främsta bland dem, Ernest Thiel och Klas Fåhraeus, och hur deras kontakter såg ut. Dessutom får du veta allt om två bortglömda katter på Lidingö...

Mötet äger rum i lokalerna till Selskabet for Oslo Byes vel, Rådhusgaten 7, in genom porten (en stor grön dörr) och upp trappan till höger. Alla är välkomna, medlemmar gratis, icke-medlemmar 100 kronor (betalas via Vipps på mötet) inklusive ett glas vin. Först till kvarn...

Läs mer om föredraget:

Torsdag 7 mars kl. 18-20

Ämnet för kvällen är "Vad du som lever i både Norge och Sverige bör tänka på angående arv, pension med mera”, föredrag med Kristina Arntyr

Vi vet att det här är ett ämne många är intresserade av. Civilrättsliga regler, pension, arv och skifte. Olika regler gäller i Sverige och Norge - vilka konsekvenser får det för dig? Föredrag med Kristina Arntyr.

Kristina, som är senior förmögenhetsförvaltare och auktoriserad finansiell rådgivare på Invento AS, har god kännedom om gällande regler och vad man bör särskilt tänka på. Hon är även styrelsemedlem i Norsk-svensk förening. Efter föredraget följer en diskussion och frågestund. Förfriskningar serveras.

Mötet hålls denna gång i svenska Margaretakyrkans läsesal (egen ingång från Grubbegatan). Enkel servering erbjuds.Antalet platser är begränsat – anmäl dig via post@norsksvenskforening.com senast den 4 mars. Gratis för medlemmar, 100 kr för övriga (betalas på mötet).

​

Du finner mer information om våra aktiviteter på Facebook  och i våra nyhetsbrev.